Dagelijks Woord

Meer over Gemeente

Een goede God

23 juni 2023

‘Gij zijt goed en goeddoende; leer mij Uw inzettingen.’ Ps. 119:68
Wat is Psalm 119 een heerlijke psalm. David zingt bidt, looft en prijst. Onze tekst geeft er blijk van.
‘Gij zijt goed en goeddoende.’ Dat sluit helemaal aan bij Art. 1 van de Nederlandse Geloofsbelijdenis: Een zeer overvloedige fontein van alle goed. God is goed door Zichzelf en in Zichzelf. Alles wat werkelijk goed is, komt daarom uit Hem voort. Een overvloedige goedheid. Onveranderlijk en volmaakt goed. Het geloof komt uit bij Gods goedheid, ook in de diepste nood en strijd. Niemand is
goed, ook niet een, er is er maar Een goed en dat is God. Als wij over Gods goedheid nadenken, komen wij tijd te kort. God is goed en goeddoende. Alles wat Hij doet, is goed. Er is geen enkel gebrek in, dat was niet zo in de schepping: ‘en ziet Hij zag al wat Hij gemaakt had en ziet het was zeer goed.’ Datzelfde geldt voor de herschepping. Dat is in het werk van de wedergeboorte als door Woord en Geest een zondaar van dood levend wordt. Alles wat Hij daarin doet, is goed. Ieder woord, iedere ontmoeting is goed. Dat geldt ook in Zijn leiding met deze wereld. Zijn voorzienigheid waardoor Hij alle dingen leidt, is volmaakt goed. Zijn grootheid en Zijn heerlijkheid schittert er in. Wat is God goed! Oneindig. En het Evangelie van Hem, is een volmaakt goed Evangelie. Waarom? Omdat de bron God Zelf is. God is als een Bron die alleen goede dingen voort kan brengen. Hij is zo goed dat Hij mensen die gezondigd hebben en het rechtvaardige oordeel van God verdiend hebben, met enkel goedheid in Zijn Zoon tegemoet treedt. Als het Evangelie ons verkondigd wordt, is het een en al goedheid. Zijn machtige goedheid dat opstandelingen genade wordt aangeboden. God biedt Zijn Zoon aan, dat is zuiver goed tegenover kwaad. Daar klopt Gods hart achter met volmaakte liefde. Gods kerk, Zijn kinderen worden uit liefde, door een volmaakt goede liefde, gered van de dood. Er is geen noodzaak bij God om naar zondaren om te zien en toch komt Hij met het liefste wat Hij had. God is zo goed dat Hij niets van ons nodig heeft. Alles welt uit Hemzelf op. Overweldigd worden door Gods goedheid, is een zaak van buitengewone verwondering. Want de kosten van Gods goedheid, Zijn eigen lieve Zoon die Hij niet gespaard heeft, maar overgegeven tot de dood van het kruis, zijn zo hoog. Zijn goedheid wordt gezien in de kribbe in Bethlehem, Zijn goedheid wordt gezien aan het kruis, waar Hij Zijn bloed stort. Zijn goedheid wordt gezien op de morgen van de Opstanding. Wie deze dingen overdenkt in het leven met Hem, in Zijn ontferming, Zijn geduld, Zijn trouw, Zijn onderwijs door Zijn
Heilige Geest heeft stof te over. Wat is de Drie- enige God, de Vader, de Zoon en de Heilige Geest oneindig goed! Door het geloof wordt iets van Gods grondeloze goedheid gezien. Buiten het geloof niet. Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde. Als Gods goedheid het meest heerlijk en onbevattelijk tot uiting komt in het zenden van Zijn Zoon. Dat is het verwerpen van Zijn Zoon, het meest verachten en vertrappen van Gods goedheid. Daarom wilde Jezus door die man in Markus 10 niet als goede Meester aangesproken worden, zoals hij Hem zag, maar Hij wilde beleden worden als Gods Zoon, en daarom zei Hij: ‘Er is er maar Een goed en dat is God.’ Ook nu geldt dat mensen die niet van genade niet willen leven, zichzelf te goed vinden. Slechte mensen, zondaren worden met God verzoend. Als u buiten Christus leeft, en u kent het reinigende bloed van Hem niet, dat u dan verbroken zou worden door zoveel goedheid. Dat Hij u verdraagt tot nu toe en Zijn lieve Zoon aanbiedt in het Evangelie op de voorwaarde van geloof. Wie zou ooit de verdienste van Christus waarin God Zijn oneindige goedheid ten toon spreidt te hoog kunnen waarderen? In het leven met Christus is het niet anders. Gij hebt bij Uw knecht goed gedaan, HEERE, naar Uw woord. Leer mij een goede zin en wetenschap, want ik heb aan Uw geboden geloofd. Eer ik verdrukt werd, dwaalde ik, maar nu onderhoud ik Uw woord. Gij zijt goed en goeddoende; leer mij Uw inzettingen. In de strijd leren dat Hij goed is, omdat Zijn goedheid werkelijk hemelhoog is. Goed in Zijn schepping, goed in Zijn werken van genade, goed in Zijn leiding. In de verdrukking, in de strijd, in het dragen van het kruis. Zoveel last van de gevolgen
van de zonde in je leven David, het zwaard zal van je huis niet wijken. Verdrukking, maar jezelf kennen: voordat ik werd verdrukt, dwaalde ik. Gij zijt goed en goeddoende. De HEERE is recht in al zijn weg en werk. Hij weet wat goed is, omdat Hijzelf goed is. Het geloof rust in de goedheid van God. In de grootste smarten blijven onze harten in de HEERE gerust. Allerlei golven en baren over
mij heen, wat zingt het geloof? Gij zijt goed en goeddoende. Wie door het geloof aan Christus is verbonden die heeft het goed, want God is zo oneindig goed dat Hij niet alleen Zijn Zoon tot verlossing wil geven uit louter genade, maar dat Paulus het zegt dat ons met Hem ook alle dingen worden geschonken. Als God voor ons is, wie zal tegen ons zijn? Wat klaagt de tekst ons aan en wat spoort de tekst aan in het leven met Hem. Om Zijn goedheid verspreid te zien op al Zijn werken. Wij kunnen God zo vaak niet voor goed houden, wat klaagt ons dat aan! David belijdt Gods goedheid met op de achtergrond de verdrukking. In het licht van Gods goedheid, komt de slechtheid en dwaasheid en onwetendheid naar voren. David verlangt naar onderwijs. Gij zijt goed en goeddoende leer mij Uw inzettingen. Een christen heeft een diep behagen in het leren. Een christen blijft graag op school zitten. Er zijn van die kinderen en leerlingen, hoe minder naar school hoe liever zij het hebben. En hoe eerder je naar huis mag, hoe fijner het is. En soms is dat ook wel heel goed te begrijpen. Dat is bij een christen niet zo. Die blijft graag nog even hangen. Waarom? Omdat de goede Meester, Gods Zoon zo onuitsprekelijk goed is. Zijn dienst, die een liefdedienst is, met heel de liefde van het hart toegewijd zijn. Gij zijt goed en goeddoende, leer mij Uw inzettingen!

Ds. J.A.
Kloosterman

  • © hersteld hervormde kerk 2024

Heeft u vragen over het geloof?

Open Sluit